A koronavírus-járvány miatt több hónapnyi „szünet” után ismét ülésezik a grémium. Ezúttal a megszokottól eltérően nem csütörtökön, hanem pénteken tárgyalják a város ügyeit a képviselők. Maratoni hosszúságú ülésre számíthatunk, hiszen rengeteg fontos dolgot kell megvitatniuk a városatyáknak. Ezek közül is kiemelkedik egyebek mellett a költségvetés módosítása, a parkolással kapcsolatos döntések meghozatala. A közgyűlés elé kerül továbbá Miskolc 2020-2024. közötti gazdasági programja. És beszámolót tart a tavalyi évről Miskolc rendőrkapitánya is. Cikkünket rendszeresen frissítjük!
Egy perces néma főhajtással emlékeztek meg a város elmúlt hónapokban elhunyt jeles személyiségeiről a közgyűlés kezdetén. Majd az országos kitüntetésben részesült miskolciaknak gratulált Veres Pál polgármester.
Új, nem képviselői tagokat nevezett ki a városvezető a különböző bizottságokba. Ők most tettek esküt. „Jó munkát kívánok Miskolc érdekében!” – mondta Veres Pál.
Alakszai Zoltán, a Fidesz frakcióvezetője kért szót soron kívül. Arról tájékoztatta a közgyűlést, hogy szeptember 10-től, a megyei kormányhivatal vezetője lesz, ezért várhatóan ez az utolsó közgyűlése, de felajánlotta a város vezetésének a további együttműködését. Veres Pál gratulált, reményét fejezte ki, hogy folytatni tudják a közös munkát.
Veres Pál polgármester napirend előtti felszólalásában arról beszélt: őszintén örül, hogy újra láthatja a képviselőket, mert a régi életből egy újabb darabkát kaphattunk vissza. Sok dolgunk lesz ma, szögezte le. Bevezetésként, keretezésként elmondta, Miskolcot és az országot is nagyon megviselték az elmúlt hónapok. Komoly lyuk keletkezett a város költségvetésén a járványhelyzet miatt, a kormány elvonásai miatt. Hisz az erejükben, a kitartásukban. Ahogy hittem Miskolcban, hiszek abban, hogy jól vizsgáztunk együttműködésben, fegyelemben. Gyorsak voltunk és hatékonyak. Közös siker, hogy a város jól vette ezt az akadályt. Kétségbeesve nem vagyunk, azon dolgozunk, hogy Miskolc igazi túlélő, meg fogjuk találni a megoldásokat közösen.
Neki láttak egy nagyszabású munkának, hosszútávú stratégiák tervezésébe fogtak. Tavaly októberben nagy felhatalmazást kaptak a Nagy-Miskolc program megvalósítására. Öt ágazati stratégiát alakítottak ki, ezek kitörési pontok lehetnek, ilyen például a turizmus. Párbeszédet kezdeményeztek a nehéz helyzetbe került ágazati érintettekkel. Elkészítették a 10 évre szóló Herman Ottó turizmusfejlesztési programot, amely a a következő közgyűlés elé is kerülhet. Ami jól megy, az folytatják, de új tervek is vannak. A vár felújítása folytatódhat, erre is találtak megoldást. Mindent időben előkészítettek, várják a támogatási okiratot – erről tegnap egyeztetett.
Régiós fejlesztési régió, Creative Region: négy megyére dolgoznak ki fejlesztési irányokat, projekteket, erre az EU és hazánk forrásokat biztosít majd. Javaslatokat dolgoztak ki a vírushelyzet utáni újraindítás érdekében. Miskolc 10 javaslatot fogalmazott meg, amelyek munkahelyek megóvását, teremtését célozzák meg egyebek mellett. Fejleszthetik például a közösségi közlekedést. Miskolc célja, hogy a térség motorja legyen.
10 éves fejlesztési tervek, projektek, fejlesztések: összeállt a Miskolc 2030 – a fejlődés programja, amelyről a kormánytól elismerést és javaslatokat kaptak. A kormány egyeztet erről, bízik benne, hogy az együttműködés folytatódik.
Operatív munkára kérte a közgyűlést.
Javaslat a Miskolci Rendőrkapitányság 2019. évi munkájáról szóló beszámoló elfogadására
Elsőként a Miskolci Rendőrkapitányság 2019-es munkájáról szóló beszámolót tárgyalta a közgyűlés (a városi rendőrkapitány elfoglaltsága miatt hozták előre ezt az előterjesztést). Bogyay Ferenc kapitányságvezető szóbeli kiegészítésében ismertette, hogy az elmúlt 10 év legkedvezőbb mutatói szerepelnek az anyagban.
Felhívta a figyelmet: a közbiztonság egy szelete a rendőrségi tevékenység, ezt lehet bírálni, elismerni. A miskolci rendőrök fogták el azt a lakásbetöréseket elkövető csoportot, amely több millió forintnyi éréket vittek el. Itt kapcsolták le azt a bűnbandát, amely gumiabroncsokat, felniket lopott el. Az unokázós csalók Borsodot elkerülték elsőre, de Nyékládházán elfogtak egy ilyen személyt. Csütörtökön hajnalban történt egy rablás, két kollégája intézkedést alá vont egy járművet, anélkül, hogy tudták volna, hogy két csuklyás férfi bűncselekményt követett el Emődön pár perccel korábban. A fenti példák érzékeltetik: hivatástudatuk, Miskolc iránti elkötelezettségük megkérdőjelezhetetlen.
Vita a napirend fölött:
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: támogatják a rendőrségi beszámolót, köszönet a rendőrségi állománynak a megfeszített munkáért. Azt érzékelik, hogy 2019-ben is jól dolgoztak, a javuló statisztikák a folyamatos jó munka eredményei. A beszámoló az elmúlt 10 év legjobb adatait mutatja, a regisztrált bűncselekmények, a felderítések számában is. Közterületen elkövetett bűncselekményekben is csökkenés tapasztalható. A szubjektív biztonságérzet nőtt. A rendészeti beszámolót hiányolja, hiszen a jó eredményhez ők is hozzájárultak. A miskolciak azt jelzik azonban, mintha romlanának az eredmények.
Veres Pál: a szeptemberi közgyűlésen napirend lesz a rendészeti beszámoló. Egy stratégiát tárgyalnak éppen, ezért nem most került napirendre.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) önkormányzati képviselő: nem támogatja a beszámoló elfogadását. Szerinte „javítják” a statisztikákat a bűnesetek besorolásával. A szubjektív biztonságérzet romlik, főleg a külterületeken. Kezdenek kialakulni területek, ahol a törvényeket, normákat alig lehet betartatni.
Deák-Bárdos Mihály (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő: az adatok kedvező képet mutatnak. A 14-es választókörzetben jelenleg ezt nem érzékelik, megjelentek a hajléktalanok, a kábítószertől bódult fiatalok az Újgyőri főtér, Vasgyári piac környékén. Kéri a rendőr-rendész párosok jelenlétének növelését. Rendészeti alközpontra tesz javaslatot az Újgyőri főtér környékén.
Hollósy András (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő: támogatni fogják a rendőrségi beszámolót. A rend fenntartása közös feladat. Azt tapasztalják, hogy idén megnőtt a bűncselekmények száma. Támadások, új kábítószer, a „bika” megjelenése, bandák, hajléktalanok – sorolta. Felelevenítette aztán az elmúlt 10 év intézkedéseit. Aggódnak, hogy a rendészet költségvetése csorbul, hogy a nyomortelepek felszámolása nem folytatódik.
Veres Pál: nincs megszorítás a rendészetnél. 2 új terepjáró, a kutyák számát megduplázták. Elkötelezettek abban, hogy rend legyen a városban. Fokozottan odafigyelnek a közrendre.
Szilágyi Szabolcs, a Rendészeti Bizottság vezetője: 2015-ben arra kérték, jelezze, hol szeretne kihelyezni térfigyelő kamerát. Azóta nem tudták végigvinni ezt a projektet. Ki fogják építeni a hálózatot, számukra részeredmények a mostani rendőrségi adatok, mennek tovább. Lyukóvölgy problémája összetett, sok évtizedes terhe Miskolcnak, az egyik legnagyobb kihívás. A telepfelszámolás sokat ártott Lyukónak, „áthelyezték” a problémát, ezt nem hagyják tovább a szőnyeg alá söpörni.
Fodor Zoltán (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: elfogadja a beszámolót. Vannak problémák, de dolgoznak ezek megoldásán. A Science Múzeum kapcsán tett korábbi feljelentésről érdeklődött. Történt ilyen, és ha igen, hogyan áll az ügy?
Bazin Levente (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: elismeri a miskolci rendőrök munkáját. Párbeszédre hívta a körzete lakóit, a rendőrségi vezetőket, rendészetet, polgárőrséget, a következő napokban megtartják ezeket. Hisz abban, hogy közösen megoldást találnak a választókerületi problémákra.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: azt tapasztalja ügyvédi praxisa során, hogy a tárgyi feltételek nem mindig ideálisak, de a rendőrök többsége élethivatásának tekinti munkáját, a miskolciak szolgálatát. El fogja fogadni a beszámolót, főleg az erőfeszítések miatt. Felhívta a figyelmét a rendőröknek: a Szent Anna tér környékén halmozódó szociális problémákat is tapasztal, de ezek többször közbiztonsági problémákba fordulnak a választókörzetében. A Városgazda munkatársaival igyekeztek rendet tenni, a rendészet figyelmét már felhívta, most a rendőrségét is. Gócponttá válhat ez a terület, kéri a rendőrség segítségét, hogy ez ne történjen meg.
Szarka Dénes (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: megfeszített munkát végeznek a rendőrök Miskolc biztonsága érdekében. A választókörzetében a garázskocsmáknál sok esetben éjszakába nyúlóan buliznak, néha garázdaság is előfordul. Elfogadja a rendőrségi beszámolót.
Szilágyi Szabolcs, a Rendészeti Bizottság vezetője: közel 98 százalékos eredményességgel derítették fel a rablásokat. Aki ilyet tesz, szinte biztos, hogy börtönben végzi. Csökkent a testi sértések száma is. Ezek részeredmények, nem dőlhetnek hátra, rengeteg munkát kell még elvégezni. A küzdelemben teljes mértékben partnerei lesznek a rendőrségnek.
Hegedűs Andrea (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: támogatja a beszámolót, köszöni a rendőrök munkáját. Testvérvárosok, Középszer – kéri a garázskocsmák ellenőrzését. Gizella utcában a házakat nagyrészt felszámolták, de néhány udvarban illetéktelenek tartózkodnak. Csaba vezér utca: csendháborítás visszatérő probléma.
Nagy Ákos (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő: teljesen elfogadható a beszámoló, ez az elmúlt 10 év legjobb eredménye. Felsorolta a korábbi közbiztonsági intézkedéseket. Minden támogatást meg kell adni a rendőrségnek a miskolciak biztonsága érdekében. Minden ilyen intézkedést támogatni fognak.
Veres Pál: 65-ről 85 millióra emelték a rendőrség támogatását. A fokozott ellenőrzések folytatódnak majd.
Bogyay Ferenc úgy reagált az elhangzottakra: tisztában van azzal, maradt még feladat. A fennálló, kialakulóban lévő problémák okán felveszik a kapcsolatot a képviselőkkel.
Javaslat az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének megállapításáról szóló 5/2020. (II.27.) önkormányzati rendelet módosítására és kapcsolódó döntések meghozatalára (I. féléves korrekció)
Polgári Mátyás főosztályvezető: rendhagyó, hogy a szokásos évközi korrekció mellett módosítani kell, ám olyan események történtek, amelyek nagyságrendi változást okoztak. Költségtakarékos gazdálkodásra tértek át, a központi, helyi változások miatt. A vár kivitelezése miatt is (önköltség) volt már korrekció. A bevételkiesések: gépjármadó 450 millió, idegenforgalmi adó, építményadó: 32 millió, 2,5 milliárdos új hitel épül be a költségvetésbe, ezt a működésbe szeretnék visszapótolni. 26,5 milliós többletigényt kezelnek. Kérik a közgyűléstől, hogy támogassa a változások átvezetését. További módosítások lehetnek még az idén, csak kalkulálni tudják a gazdasági változásokat, ami az iparűzési adóban is megjelenhet.
Veres Pál: rajtunk kívülálló okok eredményezték a döntések meghozatalát. Minden település hasonló gondokkal küzd, egyeztettek a megyei jogú városokkal, ők is hasonló módon próbálják megoldani a kialakult helyzetet.
Vita a napirend fölött:
Soós Attila (Fidesz-KDNP): ezt a költségvetést is áthatja a koronavírus, az ennek érdekében felmerült módosítási igények szükségessége. Érthető indok. A hitel rossz úr, akkor van értelme ehhez folyamodni, ha látjuk a megtérülés forrását. A várhoz 1,5 milliárdos hitelt szeretne felvenni a város, ehhez jön még plusz 2,5 milliárdos további hitel. A bevételkiesések mellett ennek a költségvetésnek választ kellene adnia, hogy miből kívánja pótolni, ellentétetelezni. Nem látja, hogyan lenne egyensúlyban a költségvetés. Tartalékot hitelből kíván képezni a városvezetés, ez hiba. Nincs önerő, ez veszélyes. A vírushelyzetre 1,2 milliárdot fordíthatnak, ezt üdvözölte.
Badány Lajos (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: egyébként is rendkívül takarékos gazdálkodással terveztek. Korábban látszategyensúlyban volt a költségvetés. Több tízmilliárdos tartozások, kötelezettségállomány. Szakmailag megalapozott a költségvetés, biztosított a működőképesség hosszú távon is. Önkormányzati forrásokat vont el a kormány, ami összesen 3 milliárdos bevételkiesést jelent. 300 millióval kevesebb parkolási díj folyik be. De máshol is volt bevételkiesés a járvány miatt (állatkert, MVK, kulturális intézmények, strandok). 580 milliót fordítottak a miskolciak egészségére a járvány miatt. Mintegy 7 milliárdos bevételcsökkenéssel kell számolni összességében. Újra kellett tervezni a költségvetést. Nem a látványos osztogatások jegyében, hanem egy szükséghelyzet megoldásáról szól ez az év. Több, parkolópályára állított projektet sikerül viszont újraindítani. Az önkormányzati cégeknél növelni kell a bevételt. Komplex ingatlangazdálkodási stratégiát alkottak meg, ez tartalmazza az önkormányzati lakások bérleti díjainak emelését is. Kéri az ellenzéket, lobbizzanak a kormánynál.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: nem fogják támogatni a költségvetési módosítást, az el- és megvonásokat. Ez a módosítás az elvonások költségvetése, tipikus szocialista költségvetési korrekció. A Városgazdától például súlyos százmilliókat vonnak el. Nagy vesztese lesz a kulturális terület. Az MVK-tól 160 milliót akarnak elvonni, ez szakmaiatlan döntés. Újra hiteleket akarnak ráadásul felvenni.
Veres Pál: ha hitelt nem lehet felvenni, díjakat nem lehet emelni, kormányzati támogatás nincs, akkor honnan lesz többletforrása a városnak? – tette fel a költői kérdést.
Fodor Zoltán (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: miért nem fizették ki korábban az MVK tartozásait? A válasz az volt, hogy ezzel nem kell foglalkozni, örüljünk a szép új villamosoknak, buszoknak. Ezt örökültük meg, nem elegáns most támadni.
Bartha György (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: komoly kormányzati elvonások voltak a városoknál, Miskolcnál is. A járvány alatt sokkal kevesebb utas volt a közösségi közlekedésben, így kevesebb volt a bevétel is. Hány fűnyírót, teherautót, más berendezést, eszközt vásároltak az elmúlt 9 évben? – tette fel a kérdést az ellenzéki képviselőknek.
Deák-Bárdos Mihály (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő: az idei költségvetés egyik legnagyobb vesztese a sport. A korrekciónál újabb jelentős forrásokat kívánnak elvonni az ágazattól véleménye szerint, pedig a sportélet is leállt. Az újraindulásnál hiányozni fognak ezek a források, lépéshátrányba kerülhetnek a riválisokkal szemben.
Veres Pál: az újrainduláshoz megadnak minden támogatást, amit csak lehet. Nem biztos, hogy újraindulhat a sportélet.
Hollósy András: nem ért egyet az elvonásokkal a sportban. Megszorító csomagnak nevezte a mostani korrekciót.
Veres Pál: a sportlétesítmények zárva vannak, egyesületek nem működnek, a játékosokat elküldtek. A sportstratégia kidolgozásán neves szakemberekkel dolgoznak.
Mokrai Mihály (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: valóban nem számoltak a kormányzati elvonásokkal, a védekezési költségekkel. Az örökség ugyanakkor nyomasztó. Kormányzati elvonások: parkolás ingyenes 120 millió / hónap, építményadókiesés: 36 millió, 600 millió a védekezés közvetlen költsége. A 4 milliárd forintos hitelkérelemhez, kéri, hogy lobbizzanak a kormánynál. Érjék el, hogy kevesebb forrást vonjanak el az önkormányzatoktól.
Soós Attila: ebből a büdzséből lehetetlen megoldani a város üzemeltetését. Arról kellene beszélni, hogy tudják megoldani a további fejlődést.
Veres Pál: Holding némi megtakarításra tett szert. Ebből nemcsak a Holding, de a város költségvetése is részesül. Megpróbálunk belső forrásokból pénzt biztosítani a működésre.
Nagy Ákos: azt vetítette előre, hogy az MVK-nál létszámleépítés is jöhet az elvonások és a csökkenő utasszám és járatszámok miatt.
Veres Pál: a felelősségünk közös. Bértárgyalások voltak az MVK-nál, megegyeztek. Igyekeznek egy költséghatékony, mindenki megelégedésére szolgáló közösségi közlekedést kialakítani. Mintegy 900 millió forintos bevételkieséssel számolnak a cégnél.
Szécsényi Marianna (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő: elnyert önkormányzati pályázatoknál több mint 60 fejlesztést olvasott. Ezeket ők indították el.
Veres Pál: ezek 2016-17-es projektek voltak. Érthetetlen volt számukra, hogy 2019 októberében a TOP-pályázatok alacsony hányadát kezdték meg.
Kovács László (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő: már nem lenne érvényes a visszamutogatás a mostani korrekciónál az előző városvezetésre. Az MVK az egyik nagy vesztese a módosításnak.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: a városvezetés egy egyensúlyi költségvetést terjesztett be a közgyűlés elé. Ezt el is fogadták. Azóta volt egy világjárvány, a város bevételei emiatt csökkenek, kevesebb adóbevétel lesz, de a kormány sok százmilliót elvont Miskolctól és más városoktól. Csökkenő bevételekből csökkenő kiadásokat lehet csak finanszírozni. Kevesebb pénzből kell gazdálkodni. De hol vannak a javaslataik? Hol vannak a módosító indítványaik? Nincsenek javaslataik, hogy a járványhelyzettel mit kellene kezdeni.
Nagy Ákos (Fidesz-KDNP): pár hónappal ezelőtt több mint 130 módosító javaslatot nyújtottak be, mindegyiket elutasították.
Veres Pál: beleépítettük a Miskolc 2030 anyagába. A forrás – mintegy 3,5 milliárd forint – nem volt hozzárendelve, ennyi hibája volt a 134 módosítónak.
Mokrai Mihály (Velünk a Város) : a társadalmi felelősségvállalásról szólt. Az elmúlt 9 évben Miskolc piszkos, szemetes város képét mutatta. (nagy felháborodás az ellenzéki oldalon.) Jelenleg nagyobb rend van a városban, iskolakezdésre kitakarítjuk, fertőtlenítjük a belvárost.
Simon Gábor (Velünk a Város): a járvány közepén az ellenzék azt mondta, hogy pár héten belül csődbe viszik a várost. Ez nem így történt, de komoly nehézségekkel kell szembenézni, a felelősséget vállalják. Ilyen körülmények között is biztosítják a város működését. Közel ezer olyan városüzemeltetési ügy jött össze, amit 2019-ig nem oldottak meg. Ezeket fel fogjuk számolni, nyomatékosította.
A vita végén Polgári Mátyás főosztályvezető annyit fűzött hozzá: a hitelkérelmek hamarosan elindulnak, ha megszavazza a közgyűlés. Nem szabad megfeledkezni, hogy korábban 2,2 milliárdból gazdálkodott a Városgazda, ennél most több százmillióval többől. Úgy, hogy több munkát is kell elvégezni. Az MVK esetében 160 milliós a visszavágás, de a cég több mint 1 milliárddal több támogatást kap a várostól.
Javaslat az építményadóról szóló 43/2013. (XI.25.) önkormányzati rendelet módosítására.
Polgári Mátyás főosztályvezető: egy technikai módosításról beszélünk, az országgyűlés módosította a helyi adókról szóló törvényt. Az építményadók részét képezte a reklámhordozókról szóló rész, ez július 15-től kivezetésre került a törvényből. A hatályos rendeletből, az országgyűlési döntéssel összhangban is kikerül a rész.
Révész Péter (Velünk a Város): A városvezetést hozzák nehéz helyzetbe ezzel, megsarcolnak minket, és elveszik azokat a bevételeket, amit a városvezetés a településfejlesztésre fordíthatna – fogalmazott, és hozzátette, mértékkel kellene ezekhez a bevételekhez nyúlnia a kormánynak.
Soós Attila (Fidesz-KDNP): A kiesés mindenkinek fáj, azonban ezt a bevételt a kormány nem bevonta, hanem ez a fajta adó megszüntetésre került, így az eddigi fizetők zsebében marad ez a pénz, őket erősíti, és más formában, de remélhetőleg ugyanúgy Miskolcon fogják elkölteni.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető szerint az intézkedés miatt a városnak kevesebb pénze lesz. Miért vezette be ezt az adót a kormány? – tette fel a kérdést, majd úgy válaszolta meg, hogy azért, hogy az óriásplakátok többsége lekerüljön. Csak egy szűk réteg engedhette meg magának az adóterhet. A mostani kormányzati intézkedésekkel azt érik el, hogy Miskolc 32 millió forinttól esik el, valamint kampányidőszakon kívül lekerül az adóteher erről az említett rétegről.
Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására törzsvagyonból kivonás tárgyában
Kurcsicsné dr. Zobolyák Ida osztályvezető: Három témában terjesztenek elő javaslatot törzsvagyon kivonása tárgyában.
Az előterjesztéshez nem volt hozzászólás.
Javaslat ingatlangazdálkodási döntések meghozatalára, 2020. évi ingatlangazdálkodási terv elfogadására és a 25/2006. (VII.12.) számú lakások bérletéről szóló rendelet módosítására
Az önkormányzat 4800 lakással rendelkezik, ebből majdnem 1000 üresen áll, emellett közel 1200 üzleti helyiség is van, ezek jelentős része szintén üresen áll. Az önkormányzat számára fontos, hogy a lakásállománnyal ne csak üzleti eredményt realizáljon, hanem arra rászoruló miskolciak lakhatását támogassa. A helyzet kezelésére az előterjesztés három részben tesz javaslatot.
Szopkó Tibor (Velünk a Város) arról beszélt, hogy a város korábbi vezetése az elmúlt 5 évben 1,8 milliárd forintot vont el az ingatlangazdálkodás eredményéből. Véleménye szerint a jelen előterjesztés igazságos, hatékony és felelős ingatlangazdálkodást ígér. A program kizárólag a rászoruló bérlők igényeit támogatja. Nem csupán szociális, de gazdasági szempontból is helyt áll, eredményeket ígér, emellett a program növeli a város ingatlanvagyonát.
Fodor Zoltán (Velünk a Város) szerint sokan keresték meg őt az üres lakásokkal kapcsolatban az elmúlt években. 157 lakást járt végig, ahol lepusztult, szinte emberi lakhatásra alkalmatlan körülményeket tapasztalt. Véleménye szerint a program lényege, hogy fokozatosan emeli a költségeket, de a befizetett pénzt hasznosan visszaforgatják, megteremtve a lehetőséget, hogy az emberek lakható önkormányzati ingatlanokba költözhessenek be.
Szarka Dénes (Velünk a Város) örömmel fogadta a felelős gazdálkodás hírét. Véleménye szerint a program egyszerre biztosít továbbra is hozzáférhető áron lakásokat a rászorulók számára, miközben tőkét is teremt. Külön örült annak, hogy a program tekintettel van a fiatalokra is.
Nagy Ákos (Fidesz): Az előterjesztett alapelvek szimpatikusak számára, azonban fenntartása is van az áremelés kérdésével és mértékével kapcsolatban. A számításokat is áttekinthetetlennek, követhetetlennek ítéli. Azt is hozzátette, hogy nem világos számára, hogy a bevételekből származó összeget ki és milyen formában fogja megkapni. Az ingatlanok felújításával kapcsolatban emlékeztetett, néhány évvel ezelőtt volt egy komoly ingatlanfelújítás a fészeklakók után.
Bartha György (Velünk a Város) önkormányzati képviselő szerint az előző városvezetés 6-7 évig illúziókba ringatta a bérlőket, azt propagálva, hogy nem kell a jövőben többek fizetniük. Infláció van, a költségek igenis emelkednek – hangoztatta a képviselő. Az önkormányzat sanyarú helyzete is közrejátszik véleménye szerint az emelkedésben, de úgy gondolja, nem lehet hamis illúziókba ringatni az embereket. Hozzátette, a piaci alapú bérlakások így is sokkal drágábbak, mint az önkormányzat által kínáltak.
Bazin Levente (Velünk a Város) elmondta, 2010-ben történtek a Debreceni Márton téren rekonstrukciók, azóta semmi nem történt. – Felelős ingatlangazdálkodással van lehetőségünk, hogy felújításról beszélhessünk egyáltalán.
Soós Attila (Fidesz-KDNP) részletezte, hogy sok mindenben egyetért az elhangzottakkal, de a számítást ő sem érti, kétesnek tartja. Hozzátette, hogy nem tehetik meg a jól fizető bérlőkkel, hogy a nem fizetők évekig éljenek úgy, hogy nem fizetnek, majd amikor kilakoltatásra kerülne sor, egyszerre mindent kifizetnek és maradhatnak a lakásban. A meglévő bérlőkre vonatkozóan a bérleti díjak emelkedésével viszont nem ért egyet.
Kovács László (KDNP) önkormányzati képviselő szerint, a politikai szándék miatt nem támogathatják az előterjesztést. Ennek az az üzenete a miskolci polgárok számára, hogy a baloldali válságkezelés mindig hitelfelvételből, privatizációból és áremelésből áll. Elmondta, hogy 2013-ban történt lakbéremelés utoljára Miskolcon.
Badány Lajos (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes Kovács László felszólalására reagálva: a bevételek elszámolásáról lehet vitát folytatni, arról azonban nem, hogy az ingatlanállomány lepusztult, nem fordítottak rá elég figyelmet az utóbbi években. Szerinte erre forrást kell teremteni, amire az előterjesztés szakmailag is lehetőséget kínál.
Halmai Gyula, a Miskolc Holding Zrt. gazdaságfejlesztési és ingatlangazdálkodási igazgatója zárásként elmondta: azt látják, hogy az árak, a piac diktálta összeghez képest alacsonyan tartása felelőtlen gazdálkodás lenne az ingatlanvagyonnal. Elmondta, az emelés egyes bérlőkre kiszámítható. Normatív szabályok vannak, a rendeletből és a honlapjukról bárki kiolvashatja a rá vonatkozó feltételeket.
Javaslat a települési támogatás és az önkormányzat által nyújtott egyéb szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015.(II.10.) önkormányzati rendelet módosítására és kapcsolódó döntések meghozatalára
Csiszárné Sajgó Erika főosztályvezető: A rendeletben meghatározott támogatások közül a lakásfenntartási támogatás jut el a legtöbb rászorulóhoz (a Salkaházi programon kívül), de ezt eddig kizárólag csupán a fűtési költségekhez lehetett igénybe venni. Arra tesznek javaslatot, hogy a támogatás egyéb közüzemi díjakra is igényelhető legyen. Az eddigi támogatási időszakot a korábbi hat hónapról tizenkettőre módosítanák.
Kovács László (KDNP): A módosítás kapcsán kifejtette, hogy vannak támogatható részek benne, a Salkaházi program változtatásait azonban nem támogatják. Úgy gondolja, hogy a támogatás a mindenkori politika játékává válhat.
Veres Pál reagált, szerinte karácsony előtt kifizetésre kerülnek a Salkaházi program összegei.
Hegedűs Andrea (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes szerint a járványhelyzet negatív hatásait még sokáig tart felmérni pontosan, ugyanakkor tudják, hogy mennyi embernek van most szüksége extra segítségre. A közüzemi díjak finanszírozását szeretnék segíteni a rászorulók számára a rendeletmódosítással.
Kovács László (KDNP) szerint érdemes úgy fogalmazni, hogy összesen havonta 300 forinttal emelkedik a támogatás összege.
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város közigazgatási területén a járművel történő díjköteles várakozás szabályairól szóló 37/2016. (XII.12.) önkormányzati rendelet módosítására
Osváth Zoltán ismerteti az előterjesztést. A kormány a veszélyhelyzet alatt díjmentessé nyilvánította a közterületi parkolást. A javaslat az, hogy az április 5-ig megváltott éves parkolóbérletek érvényességét hosszabbítsák meg 2021 februárjáig.
Vita a napirend fölött:
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: támogatni fogják az előterjesztést, mert okszerű, jogszerű és helyes. Ehhez egy módosító indítványt nyújtottak be. Közel 3 hónapig ingyenes volt a parkolás Miskolcon is. Sokan megváltották az éves parkolóbérletet, ami 2021 januárjáig érvényes. Ezt hosszabbítanák meg 1 hónappal, mivel úgy vélik, jogos igény fogalmazódik meg erre a lakosság részéről. Szerintük úgy járna el helyesen a város, ha teljes egészében kárpótolnák a bérlettulajdonosokat. Kérik, hogy fontolják meg az előterjesztést, és támogassák.
Veres Pál: hasonló rendelet nem született hazánkban. Mindenkinek ki kell vennie a részét a nehéz helyzetből.
Bartha György: a kormány rendelete nyomán közel 300 millió forintos vesztesége volt a városnak. Fel kell tenni a kérdést: segítem a városomat, vagy további pénzügyi nehézségek elé állítom? Növelnék a város terheit, ha az ellenzéki módosító indítványt elfogadnák. Indokolatlan a város szempontjából.
Soós Attila: támogatni fogják az előterjesztést. Van reális esélye, hogy a több ezer bérletes perelheti-e jogalap nélküli gazdagodás miatt az önkormányzatot?
Veres Pál: ezt a rendeletet nem a város hozta, kormányzati intézkedés volt. Mi ennek csak elszenvedői vagyunk.
A vitát lezárta a polgármester.
Javaslat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet módosítására
Az előterjesztéshez nem volt hozzászólás.
Javaslat a levegő minőségének védelmével kapcsolatos helyi szabályokról szóló 16/2005. (IV.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezésére
Az előterjesztéshez nem volt hozzászólás.
Javaslat telepítési tanulmányterv és Miskolc Megyei Jogú Város Településszerkezeti Tervének, valamint Miskolc Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 21/2004. (VII. 6.) önkormányzati rendeletének módosításához kapcsolódó településrendezési- és tervezési szerződés jóváhagyására a Miskolc 01240/2,3; 01262/1,2;
Az előterjesztéshez nem volt hozzászólás.
Javaslat telepítési tanulmányterv és Miskolc Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 21/2004. (VII. 6.) önkormányzati rendeletének módosításához kapcsolódó településrendezési- és tervezési szerződés jóváhagyására a Miskolc 01240/2,3; 01262/1,2;
Az előterjesztéshez nem volt hozzászólás.
Javaslat a temetőkről, a temetkezési tevékenységről és az azokhoz kapcsolódó díjakról szóló 18/2017. (VI. 16.) önkormányzati rendelet módosítására
Osváth Zoltán, a Városgazda ügyvezetője ismertette az előterjesztést: Ennél a módosításnál is a már korábban említett korlátok feloldására kerül sor. 2012 óta nem volt díjemelés a temetőkben. 2019-ben azonban jelentős, 58 millió forintos veszteség keletkezett, amit az önkormányzatnak kell pótolni. – Ennek a helyzetnek a megoldására hoztuk a javaslatot, hogy bizonyos díjtételeket emeljünk meg 25 százalékkal. Ez követi az elmúlt 8 év inflációját. Ez lehetőséget nyújt új tételek bevezetésére a temetkezési szolgálatok között, olyanokra, mint az esetleges veszélyhelyzet idejére bevezetendő fertőtlenítési díj, az elhunytak szállítójárművön történő szállítása a temetőben, vagyis az úgynevezett „pompaautó” használata, valamint a létesítmény igénybevételének díja. A tételek bevezetésének célja a veszteségek csökkentése.
Kovács László (KDNP) szerint a városi köztemetők a lehetőségekhez képest megfelelnek az igényeknek. Az áremeléseket azonban nem támogatják. Számításai szerint ugyanis az emelések és az új elemek, amik bekerülnek a költségekbe, plusz 100-150 ezer forint többletet jelentenek a temetési költségekben.
Fodor Zoltán (Velünk a Város) emlékeztetett, hogy minden szolgáltatásért fizetni kell, ez alól a temető szolgáltatásai sem kivételek. – Amikor elmegyünk a temetőbe, jó benyomást kelt, hogy az tiszta és rendezett – fogalmazott, és hozzátette, hogy a sírok locsolásához a víz, valamint a zöldhulladék elszállítása is pénzbe kerül. – Örülünk, hogy 2012-óta nem volt emelés ezen a téren, de ez azt eredményezte, hogy minden maradék pénz elfogyott – mondta a képviselő, aki hangsúlyozta, hogy a temetőfejlesztés pénzbe kerül.
Nagy Ákos (Fidesz-KDNP) szerint egy brutális áremelés sem a szociális érzékenységnek, sem a miskolci polgárokra való odafigyelésnek nem a jele. Az előterjesztésben említett emelkedést a gyászoló, elesett emberek megvámolásának nevezte.
Bazin Levente (Velünk a Város) a perecesi temető állapotára hívta fel a figyelmet, amit több, mint tíz éve újítottak fel. Véleménye szerint méltatlan körülmények között kell a hozzátartozóknak elbúcsúzni elhunyt szeretteiktől. Úgy gondolja, az előterjesztés ezen változtatna.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető arra hívta fel a figyelmet, hogy a díjemelés hiányát felvett hitelből kompenzálták, ezt pedig a mostani városvezetésnek kell fizetni.
Soós Attila (Fidesz-KDNP) szerint az áremeléseket tartalmazó előterjesztés nem szól fejlesztésről, hanem kifejezetten a fenntartási tevékenységről szól.
Osváth Zoltán, a Városgazda ügyvezetője az elhangzottakra reagálva elmondta, hogy az új szolgáltatásokból nyereségként befolyó pénzt a meglévő temetők fejlesztésére szeretnék majd fordítani.
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020-2024 közötti időszakra vonatkozó gazdasági programjának elfogadására
Veres Pál előzetesen elmondta, olyan kihívásokkal nézünk szembe, amikkel korábban soha. A szemléletben is változásra van szükség. A lehetőségeket kell kihasználni, hogy tudatosan tudjanak építkezni. A forrásokat pontosan fel kell mérni, ambiciózus célokat kell meghatározni. A munkaerőpiaci lehetőségek, jobb életkörülmények biztosítása elengedhetetlen érdek. Miskolc jelentős térségi integráló erővel bír. A gazdasági programot olyan időben írták, amikor még nem ismertek a 2024-27. közötti települési elképzelések, az EU új operatív programjainak rendszere. A programban a fejlesztési elképzelések és irányvonalak kivonata olvasható. Meggyőződésünk, hogy a krízishelyzet és a bizonytalanságok nem a kitűzött célok megvalósítását, hanem a tudatos tervezés és az együttműködések fokozását kell, hogy eredményezzék. Miskolc ennek jegyében dolgozik a Creative Region szereplőinek együttműködésében, az a cél, hogy 2030-ra gazdasági regionális központ legyen, ahol jó élni.
Vita a napirend fölött:
Simon Gábor (Velünk a Város): törvényi kötelezettség a helyi gazdasági program elfogadása (a járvány odázta ezt el). Másrészt: egy városfejlesztési „biblia” is lehetne, de inkább zsinórmérték, ami mutatja a törekvéseket a következő évekre. Mintegy 120 oldalon foglalták ezt össze. Az irányok egy része visszaköszön a kormányzati, és az előző városvezetés törekvéseiben is. Hiszen nem ciklusokra bontjuk egy város életét. Újszerű célkitűzéseket is megjelöl ugyanakkor, például: a körforgásos gazdaságfejlesztés kérdése. A zöld vonalat erősíteni, a hulladékképződést csökkenteni kell. A tudásközpont szerepét növelni kell szintén. A fejlesztési irányok összhangban kell, hogy álljanak az országos, megyei fejlesztési irányokkal. A frakció támogatja.
Soós Attila: egy gazdaságfejlesztési program csak a korábbiakra építhető, és ezen az alapon bővíthető. Néhány gondolattal már találkozott más helyeken. Kijelentette: az anyag kb. 27 százaléka plágium, és több dokumentumot is megemlített. Értékes és egészséges gondolatokat is tartalmaz. Ebben a formájában – kéri – ne tárgyalják. Tartózkodnak még a tárgyalásától is.
Simon Gábor: van benne olyan mondat, amivel nem értenek egyet? Elhangzott, hogy építkezik különböző fejlesztési anyagokra.
Soós Attila: egy ilyen anyag, mint gazdasági program, az szégyen. Méltatlan eszközökkel élt a program elkészítője.
Mokrai Mihály: 5 perces tárgyalási szünetet kért elrendelni, hogy a frakció tárgyalhasson az ügyről.
Mokrai Mihály elmondta, mérlegelték a helyzetet, fenntartják, hogy a fejlődést szolgálják a leírtak, a felvetett dolgok azonban vizsgálatot érdemelnek, ezért felülvizsgálják az anyagot, és a következő közgyűlésen hozzák vissza.
Az ügyrendi javaslatot megszavazták, így az lekerült a napirendről.
Javaslat Miskolc, Csermőkei úton elhelyezkedő „kivett udvar és egyéb épület 3 db” megnevezésű ingatlan értékesítésére
Halmai Gyula: az egyetem szomszédságában található fűtőműről van szó, ami évek óta üresen áll. Azt javasolják, hogy nyílt pályázaton hirdessék meg eladásra.
Veres Pál: az egyetem és a Creativ Region fejlesztési irányok kapcsán szóba került, hogy a Science park létrehozásával helyszínként szóba jöhet a fűtőmű területe. Erről már egyeztettek az egyetemmel a közös hasznosításról.
Nem alakult ki vita a napirend fölött.
Javaslat a Komlóstetői Általános Iskola fenntartóváltásával összefüggő vagyonjogi döntések meghozatalára
Eddig a tankerülethez tartozott, a Tiszán-inneni Ref. Egyházkerület veszi át a fenntartói jogokat. Az önkormányzat tulajdonában áll az épület.
Vita nem volt.
Javaslat önkormányzati tulajdonú ingatlanrész kedvezményes bérbeadására
A MIDMAR-nak 50 százalékos kedvezménnyel adnák bérbe a turinform-irodát.
Erről sem volt vita.
Javaslat Miskolc, 23457, 23469 és a 23466 hrsz.-ú, természetben Miskolc, Glanzer Miksa, Téglagyári utcában megvalósult víziközmű vagyontárgyak közcélú adományként történő térítésmentes vagyonátvételére
Itt sem volt hozzászólás.
Javaslat sporttal kapcsolatos döntések meghozatalára
Koczóné Bencs Ilona: öt, közelmúltban létrejött, illetve megvalósulás alatt lévő fejlesztésről szól az előterjesztés: 2-2 kosárlabda félpálya és műfüves focipálya, valamint 1 sportpark.
Kovács László (Fidesz-KDNP): minden sportfejlesztést támogatnak. Azt mondta, vandálok megrongálták a kosárpalánkokat.
Veres Pál: sportkataszter készül ősszel, felmérték a sporttelepeket, pályákat. Szeptember elején összehívják a sportélet szereplőit, hogy beszéljenek a problémákról.
Hollósy András (Fidesz-KDNP): a frakció várja a meghívást.
Hegedűs Andrea (Velünk a Város): a régi pályák karbantartásáról is gondoskodni kell, hangsúlyozta.
Soós Attila (Fidesz-KDNP) : mikor várható, hogy tárgyalják a város sportkoncepcióját?
Veres Pál: az egyeztető tanács szeptember elején ül össze újra.
Javaslat időskorúakkal foglalkozó civil szervezetek támogatásával kapcsolatos döntés meghozatalára
Boskó Réka: a korábbi évekhez hasonlóan évenként egyszer 50 ezer forintot biztosít az önkormányzat nyugdíjas egyesületeknek, civil szervezeteknek, kluboknak.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): kiemelt feladat a szépkorúak támogatása. Az idei költségvetésben sem spórolnak az idősek megbecsülését illetően. Az előterjesztés lényege a vissza nem térítendő támogatás.
Kovács László (Fidesz-KDNP): ez a támogatási forma korábban is megvolt. Tavaly 2,5 millió forintot fordítottak rá. Idén kevesebb jut erre.
Javaslat a Herman Ottó Múzeum Alapító Okiratának módosítására és az egységes szerkezetű Alapító Okirat jóváhagyására
Szolyák Péter igazgató: a dolgozók közalkalmazotti státuszát átalakították, november 1-jétől a Munka Törvénykönyve szerint foglalkoztatják őket. Az új munkaszerződés-ajánlatokat már megtették, minden munkatárs elfogadta.
Nem volt hozzászólás.
Javaslat a II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár Alapító Okiratának módosítására és az egységes szerkezetű Alapító Okirat jóváhagyására
Prokai Margit igazgató: szintén törvényi változás miatt módosítják az alapító okiratot.
Itt sem volt hozzászólás.
Javaslat a Közgyűlés 2020. év II. félévi munkatervének megállapítására
Képviselői indítványokkal folytatták a munkát.
Javaslat felterjesztési jog gyakorlására
Badány Lajos (Velünk a Város): bizonyos, állami többségi tulajdonban lévő nagyvállalatok kevesebb bért fizetnek az észak-keleti régióban dolgozó munkatársaiknak, mint Nyugat-Magyarországon. Indokoltnak látják, hogy kezdeményezzék a Munka Törvénykönyvének módosítását, hogy ezt a helyzetet megszüntessék.
Nem volt hozzászólás.
Javaslat a Miskolc Megyei jogú Város közterületein jelentkező prostitúció visszaszorítására
Badány Lajos (Velünk a Város): választókerületét érinti főleg a probléma (Tiszai, Bajcsy, Selyemrét stb.). Szabályozatlan viszonyok vannak, a helybeliek szerint ez a városrész egyik legkomolyabb problémája. Hangsúlyozta, hogy az első Orbán-kormány legalizálta a prostitúciót: türelmi zónát kell kialakítania minden nagyvárosnak. Zónát hozna létre, lakóövezettől elkülönült közterületen. Minden más közterületen és nyilvános helyeken tiltsák be a prostitúciót.
Nagy Ákos (Fidesz-KDNP): alapvetően egyet tudnának érteni a céllal. A miskolciak azonban nem akarják, hogy legyen ilyen zóna. Egy „határ” nem fogja megállítani a prostitúciót. Szigorúbb fellépés szükséges ezen a téren is. A kérdés kezelése rendészeti jellegű kérdés: ha a rendvédelmi szervek erősödnek, ez a tevékenység visszaszorítható.
Hollósy András (Fidesz-KDNP): mikor és hogyan egyeztettek a rendőrséggel?
Badány Lajos (Velünk a Város): kb. 1 hete volt széleskörű egyeztetés a témában, ahol megállapították, hogy egy türelmi zóna kijelölésével ellenőrizhetőbb lesz ez a tevékenység. A rendőri intézkedések 80-90 százalékban eredményesek. Tömeges a prostitúció a választókörzetben.
Javaslat privatizációs stop elrendelésére
Vita a napirend fölött (Alakszai Zoltán nem kívánta ismertetni indítványát)
Simon Gábor: módosító indítványt adott be, ezt kéri elfogadni. Az önkormányzat értékesítéseit a közgyűlés állítsa meg – erről szól az előterjesztés. Bort isznak, és vizet prédikálnak – szólt az ellenzéki képviselőknek. Kötvényes lakáseladás, egyéb ingatlan: 190 millió forint értékben (2011.), 145 millió (2012-ben), és a további években is több százmillió forint értékben. Tavaly: több mint 1 milliárdért kívántak ingatlant értékesíteni. Összesen mintegy 6 milliárd 572 millió forintért akarták az önkormányzati vagyont privatizálni. Korábban nem jutott eszükbe a stop. Bizonyos ingatlanok értékesítésében megvan a törekvés a megfelelő gazda megtalálására (pl.: Science Múzeum – a remény: a gazda a Miskolci Egyetem lesz). Ez minden miskolci javát fogja szolgálni. Vizsgálnák a korábbi privatizációs eseteket (közétkeztetés, Görgey 4. szám alatti ingatlan).
Alakszai Zoltán (Fidesz-KDNP) frakcióvezető: nem a jogot és lehetőséget vitatják el a városvezetéstől, hanem a válságkezelés módját, módszereit vitatják. Ebben a helyzetben, amikor a járvány miatt az ingatlanárak csökkennek, felelőtlenség a város vagyonát értékesíteni (20 emeletes, lánykollégium például). Határozottan tiltakoznak a módosító indítvány elfogadása ellen.
Simon Gábor (Velünk a Város): az említett két ingatlan kapcsán nem látszik, hogy koncepcióval rendelkezett volna az előző városvezetés. A 20 emeletes fejlesztését a kormány akadályozta meg – ha kormánymegbízottként tud lépéseket tenni, akkor annak örülni fognak. Az önkormányzati ingatlanok értékesítéséről törvény rendelkezik, a nemzeti vagyon részének tekintendők. Csak úgy tudják értékesíteni, ha nyilvános versenyeztetési tárgyalás van.
Alakszai Zoltán viszontválaszában elmondta, nem vitatja, hogy ne történt volna vagyonértékelés. Azt mondja, hogy a piaci körülmények miatt érdemes várni.
A vitát lezárta a polgármester.
Javaslat ár- és adóemelési moratórium elrendelésére
Vita a napirend fölött.
Szopkó Tibor ügyrendi javaslattal élt. Szemléltető eszközt is hozott, amiről szavazott a közgyűlés. Ezt elfogadták.
Simon Gábor (Velünk a Város): a módosító indítványuk arról szól, hogy az elvonások milyen hatással voltak a büdzsére (gépjárműadó, építményadó, idegenforgalmi adó – ezek hiányoznak a költségvetésből). Arra kéri a kormánypárti képviselőket, hogy segítsék Miskolcot többletforrásokhoz jutni. Az indítványa azt célozza, hogy azokat a pénzeket szerezzék vissza, amiket elvont a kormány Miskolctól.
Veres Pál: nem lesz kompenzáció kormányzati oldalról az elvont bevételekre. Szeretnénk a munkavállalókat megtartani, de nem emelhetünk díjakat, nem adhatunk el ingatlanokat – akkor honnan van többletforrás az önkormányzat kasszájában?
Szopkó Tibor (Velünk a Város): nem akarja komolytalanná tenni az ülést, de azt olvassák ránk, hogy ne emeljünk árakat, csökkentsük a kiadásokat, és egy lehetetlen pályán lévő költségvetési struktúrát vigyünk tovább. Így nem lehet gazdálkodni. A javaslatuk színpadias, kevésbé komolyan vehető javaslat. Pénzt nem tudunk nyomtatni. Ezekre a politikai bemondásokra akkor tudnánk forrást biztosítani, ha a Holding és a tagvállalatai felé fennálló, közel 10 milliárdos önkormányzati tartozást, ami az önök regnálása alatt gyűlt össze, valaki kifizetné a társaságnak. Ezt most jelképesen át is adta egy jelképes csekk formájában, amit 9,8 milliárdról állítottak ki. Kéri, ahelyett, hogy mindenféle vállalhatatlan gazdasági zsákutcába terelnének be bennünket, valahogy intézzék el, hogy ezt a csekket kiegyenlítsék. Ezt a csekket nem fogom elővenni a következőkben, ha ez megtörténik. Remélem, átérzik ennek felelősségét.
Alakszai Zoltán (Fidesz-KDNP): a járvány okozta gazdasági problémákról folytatott vita viszonylag konszolidáltan zajlott. Ezzel komolytalanná tette magát a frakció. Ez nem változtat azon a tényen, hogy soha nem hárítottuk rá a nehézségeket és terheket a lakosságra. Nem állítom, hogy az elmúlt évek tökéletesek voltak, vagy hogy ne lenne szükség arra a 9-10 milliárdra. A terhek viszont nem növekedtek. Ezek a tények. Ebben a helyzetben addig kell itt ülni, amíg ki nem találjuk, hogyan érjük el azt, hogy ne háruljanak plusz terhek a miskolciakra. Mi igyekszünk konstruktívak lenni.
Veres Pál: várjuk a konstruktív javaslatokat. Nincs más pénzügyi forrás, mint amit felsoroltunk. Teljes egészében nem háríthatjuk át miskolciakra a terheket. Mi elmentünk a falig. Az, hogy nem történtek áremeléseknek az ára, hogy most 9,8 milliárd forintot kellene előteremteni.
Bartha György (Velünk a Város): korábban nem volt koronavírus, nem voltak kormányzati elvonások stb. Azok a milliárdok hiányoznak, ahogy az is, hogy milyen fejlesztések maradtak el.
Szopkó Tibor (Velünk a Város): figyelemfelhívás kívánt lenni. Tőlem távol áll, hogy ilyen plasztikus eszközökhöz nyúlok. Ennyire vagyok elkeseredett a közös gondolkodás elmaradása miatt.
Alakszai Zoltán (Fidesz-KDNP): arra biztatja Szopkót, hogy elkeseredés helyett dolgozzunk.
A vita lezárva.
Javaslat ingatlanhasználat biztosítására civil és egyéb szervezetek javára
Nincs hozzászólás.
Zárt ülés, majd a napirendi pontokról történő szavazás következik.
NAPIRENDI PONTOK
Javaslat az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének megállapításáról szóló 5/2020. (II.27.) önkormányzati rendelet módosítására és kapcsolódó döntések meghozatalára (I. féléves korrekció)
Javaslat az építményadóról szóló 43/2013. (XI.25.) önkormányzati rendelet módosítására
Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására törzsvagyonból kivonás tárgyában
Javaslat ingatlangazdálkodási döntések meghozatalára, 2020. évi ingatlangazdálkodási terv elfogadására és a 25/2006. (VII.12.) számú lakások bérletéről szóló rendelet módosítására
Javaslat a települési támogatás és az önkormányzat által nyújtott egyéb szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015.(II.10.) önkormányzati rendelet módosítására és kapcsolódó döntések meghozatalára
Javaslat a temetőkről, a temetkezési tevékenységről és az azokhoz kapcsolódó díjakról szóló 18/2017. (VI. 16.) önkormányzati rendelet módosítására
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város közigazgatási területén a járművel történő díjköteles várakozás szabályairól szóló 37/2016. (XII.12.) önkormányzati rendelet módosítására
Javaslat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet módosítására
Javaslat a levegő minőségének védelmével kapcsolatos helyi szabályokról szóló 16/2005. (IV.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezésére
Javaslat telepítési tanulmányterv és Miskolc Megyei Jogú Város Településszerkezeti Tervének, valamint Miskolc Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 21/2004. (VII. 6.) önkormányzati rendeletének módosításához kapcsolódó településrendezési- és tervezési szerződés jóváhagyására a Miskolc 01240/2,3; 01262/1,2;
Javaslat telepítési tanulmányterv és Miskolc Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 21/2004. (VII. 6.) önkormányzati rendeletének módosításához kapcsolódó településrendezési- és tervezési szerződés jóváhagyására a Miskolc 01240/2,3; 01262/1,2;
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020-2024 közötti időszakra vonatkozó gazdasági programjának elfogadására
Javaslat Miskolc, Csermőkei úton elhelyezkedő „kivett udvar és egyéb épület 3 db” megnevezésű ingatlan értékesítésére
Javaslat a Komlóstetői Általános Iskola fenntartóváltásával összefüggő vagyonjogi döntések meghozatalára
Javaslat önkormányzati tulajdonú ingatlanrész kedvezményes bérbeadására
Javaslat Miskolc, 23457, 23469 és a 23466 hrsz.-ú, természetben Miskolc, Glanzer Miksa, Téglagyári utcában megvalósult víziközmű vagyontárgyak közcélú adományként történő térítésmentes vagyonátvételére
Javaslat sporttal kapcsolatos döntések meghozatalára
Javaslat időskorúakkal foglalkozó civil szervezetek támogatásával kapcsolatos döntés meghozatalára
Javaslat a Herman Ottó Múzeum Alapító Okiratának módosítására és az egységes szerkezetű Alapító Okirat jóváhagyására
Javaslat a II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár Alapító Okiratának módosítására és az egységes szerkezetű Alapító Okirat jóváhagyására
Javaslat a Közgyűlés 2020. év II. félévi munkatervének megállapítására
Javaslat a Miskolci Rendőrkapitányság 2019. évi munkájáról szóló beszámoló elfogadására
ZÁRT ÜLÉS
Javaslat a DSM Miskolc Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság „v.a.” végelszámolási eljárásának befejezésére, valamint ezzel kapcsolatos végelszámolói javaslatok elfogadására
Javaslat fellebbezések elbírálására egyedi szociális hatósági ügyekben
Javaslat a Közgyűlés utólagos tájékoztatására a veszélyhelyzet idején a katasztrófavédelmi törvény felhatalmazása alapján meghozott polgármesteri döntésekről
Javaslat a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott Miskolci József Úti Óvoda magasabb vezetői (intézményvezetői) beosztásának ellátására vonatkozó pályázat elbírálására
Javaslat a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott Miskolci Diósgyőri Óvoda magasabb vezetői (intézményvezetői) beosztásának ellátására vonatkozó pályázat elbírálására
Javaslat közalapítványokkal kapcsolatos döntések meghozatalára
KÉPVISELŐI INDÍTVÁNY
Javaslat felterjesztési jog gyakorlására
Javaslat a Miskolc Megyei jogú Város közterületein jelentkező prostitúció visszaszorítására
Javaslat ár- és adóemelési moratórium elrendelésére
Javaslat privatizációs stop elrendelésére
SÜRGŐSSÉGI NAPIRENDI PONTOK
Javaslat ingatlanhasználat biztosítására civil és egyéb szervezetek javára
Forrás: minap.hu