Az emelésből befolyt összeg egy részét a lakásállomány műszaki állapotára költik, de így is olcsóbb lesz a bérlés más nagyvárosokhoz képest.
Az augusztusi közgyűlésén elfogadott bérleti díj emelésének első lépéseként a héten mindazon bérlők megkapták az értesítést, akiknek lakbére a lakásuk területi elhelyezkedése miatt változik. Számukra a bérletidíj-emelés 2020. november 1-jén lép hatályba, viszont jövő decemberig további emeléssel már nem kell számolniuk. A többi bérlőnek 2021. január 1. napjától kell majd magasabb összeget fizetnie.
A Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt. tájékoztatása szerint a bérlőik 80%-a rendelkezik óvadékbefizetéssel, nekik csak a bérleti díj emelkedésből adódó különbözetet kell teljesíteniük. A cél az, hogy minden lakás óvadéka a rendeleti előírás szerint fel legyen töltve, hiszen így biztosítható a bérleti jogviszonyok problémamentes lezárása. Az óvadéki díj a mindenkor hatályos bérleti díjhoz igazodó, 6 havi bérleti díjnak megfelelő összeg, az önkormányzati bérlakás értékének megóvására szolgáló biztosíték: fedezi a bérleti jogviszony megszűnésekor esetlegesen fennálló bérletidíj- és közüzemi tartozások vagy a bérlőt terhelő felújítási munkák költségeinek elmaradt rendezését. Normális esetben azonban az óvadékot visszafizetik a bérlőnek.
Igazságos rendszer
- Nem indokolható az, hogy az óvadékfizetés alól a bérlők egy része mentesüljön, hiszen sokéves tapasztalat, hogy a lakások jelentős részét a bérleti jogviszonyok lezárását követően csak jóval az óvadékot meghaladó felújítási költséggel lehet ismét kiadható állapotba hozni – fogalmaz a vagyonkezelő. A cég szerint a bérleti díj rendszerének átalakítása és a bérleti díjak emelése mára sürgetővé és elkerülhetetlenné vált.
- Az elmúlt években - a piaci környezet jelentős változásai ellenére - elmaradt a bérleti díjak felülvizsgálata. Ennek eredményeként napjainkra kettészakadt a miskolci lakásbérleti piac. Jelenleg az önkormányzati lakások bérleti díja a szabadpiacon érvényesített lakbérek töredéke, nagyjából 20-30 százaléka. Az ilyen mértékű eltérés nem tartható. A lakáspályázatok iránti óriási érdeklődés is mutatja az e téren kialakult feszültséget, hiszen egy-egy lakásra 50-60 pályázó is jelentkezik.
Felújítandó állomány
A bérleti díjak jelenlegi szintje mellett az ingatlanállomány értékének megőrzése már nem biztosítható. A vagyonkezelő szerint ezt igazolja, hogy egyre több a rossz műszaki állapota miatt üres, kiadhatatlan lakás.
- Az új bérletidíj-rendszer a szabadpiaci bérleti díjakhoz igazított, a teljes lakásállományt érintő és a fizetési terhek egyösszegű, azonnali emelésének elkerülése érdekében fokozatos.
A rendeleti szabályozás szerint a magas komfortfokozatú, piaci kategóriába sorolt lakások bérleti díja a szabadpiacon jelenleg érvényesített bérleti díj 75%-ához, míg a költségelven bérbe adandó lakások bérleti díja annak 50%-ához igazodik. A bérleti díjak ezt a szintet a bérlői terhek növelésének fokozatos elosztása érdekében, többlépcsős emeléssel, 3 év múlva érik el. Ez azt jelenti, hogy a bérleti díjak minden évben arányosan emelkedni fognak.
A cég szerint az önkormányzati bérlakásban lakó bérlők lakhatása még 3 év múlva, a teljes díjemelést követően is 25-50 százalékkal olcsóbb lesz, mint a szabadpiacon bérlőké.
Miskolc így is olcsóbb marad
- A megyei jogú városok bérleti díjait összehasonlítva az is megállapítható, hogy a miskolci lakbérek, még a teljes bérletidíj-emelést követően is 25-35 százalékkal lesznek a debreceni vagy a szegedi lakbérek alatt.
A lakbéremelésből befolyó többletbevétel alapot ad arra, hogy elinduljon Miskolcon a megfontolt, hosszútávra tervezett, felelős ingatlangazdálkodás, hiszen a bérleti díjból származó bevételek megfelelő hányadának visszaforgatásával biztosítható a lakásállomány műszaki állapotának fenntartása, értékének megőrzése.
Forrás: minap.hu